En sak-Gäller ALLA!
Publicerat den


När jag klickade in mig till denna (klicka) blogg, så fick jag se min egna bild och mina egna ord! Det är INTE okej , Så länge ni inte har LÄNKAT och ANGETT KÄLLAN! jag vet att personen som gjorde detta inte tänkte sig för, MEN detta är regler. tro det eller ej, men bilden ägs av mig - och tar ni den så kan ni åtalas och FÅ BÖTER! Detta gäller allt, det är därför det är så sjukt viktigt att ange källan!

FRÅGA alltid INNAN ni lånar något från min blogg! 

Detta stolpade vi upp på bildochFormen! varsågod och läs!

  1. Upphovsträtt är reglerna för personen bakom verket att få bestämma hur verket får användas.
  2. För ett alster skall anses vara ett verk måste det vara resultatet av en upphovmans eget personliga skapande.
  3. Man behöver upphovsmannens tillååtelse för att visa verket offentligt, ändra det eller kopiera det samt inte sätta in det i ett kränkande sammanhang. Dessutom måste namnet på upphovsmannen vara med.
  4. Man behöver inte formalitet för att skydda sitt verk eftersom upphovsrätten uppkommer automatiskt vid skapandet av verket.
  5. Ett verk skyddat av upphovsrätten får användas fritt efter 70 år.
  6. Alla får kopiera upphovsskyddande/skyddade offentliga verk för privat bruk, men vid offentligt bruk (även försäljning) av någon annans verk krävs normalt ersättning (till skaparen av verket).
  7. Intrång som sker med avsikt kan föranleda straff i form av böter och fänglese upp till två år.
  8. Sverige är skyldigt att ge skydd enligt den svenska upphovsrättslagens åt verk från andra länder som är medlemmar av de internationella överenskommelsena,
  9. Man får inte kopiera eller använda någons konstnärliga material utan deras tillåtelse.
  10. Teknikmässigt på går det att kopiera upphovsrättskydde material, men enligt lagen får det endast ske för privatbruk.
  11. För att underlätta administrationen av diverse rättigheter använder man sig av organisationer som förvaltar dessa (alltså rättigheterna).

Viktiga regler som ska följas- Källa LAGEN.

uppdatering: TACK!




Yasmin

Guud! FÖRLÅÅÅT!!

Trodde att jag hade anget dig som källa! Men grejen är den att jag hade AS brottom! Men jag kan lägga dit dig nu om du vill, ska ej hända igen LOVAR!



URL: http://robertfans.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?